Shiatsu er japansk massasje og akupunktur uten nåler.

Shiatsu (direkte oversatt: «fingertrykk»), slik jeg utfører den, er basert på moderne nevrologi og smertevitenskap. Behandlingsprinsippene er er de samme som hos Norsk Smerteforening, Statens legemiddelverk og IASP (International Association for the Study of Pain).

Shiatsu hjelper i behandling av smerter og stressrelaterte lidelser:

  • kroniske smerter
  • muskelsmerter
  • ryggproblemer
  • migrene
  • mageproblemer
  • depresjon
  • utbrenthet

Behandlingen foregår langs kroppen med fokus på nervene. Jeg trykker, holder, varmer og strekker med rolige bevegelser.

Behandlingen er behagelig og oppleves ikke som invaderende.

Behandlingen utføres med klærne på.

Vi går videre med strategier for å følge opp behandlingen. Ofte er dette smertestillende bevegelser og andre øvelser som styrker og beroliger nervesystemet.

Alle metodene jeg bruker er grundig etterprøvd med vitenskapelige studier. For meg er dette et viktig etisk prinsipp.

Shiatsu virker helbredende gjennom

1. Effektiv avspenning

Grunnlaget er at du føler deg ivaretatt og avslappet.
Slik kan kroppen kan helbrede seg selv.

2. Å hjelpe nervesystemet til å fungere bedre

Smertevitenskapen viser at shiatsu lindrer smerte gjennom

  • at du - og nervesystemet ditt - føler deg trygg
  • sirkulasjonen inne i nervene øker
  • mer blod nærer nervene
  • nye behagelige sanseinntrykk beroliger hjernen og nervesystemet

3. Støtte til det hormonelle systemet

Shiatsu virker beroligende ved å øke produksjonen av oxytocin og endorfiner i kroppen, og senker produksjonen av adrenalin og kortisol. Som resultat av dette kan shiatsu også hjelpe kroppen til å skape mer insulin hos diabetikere.

4. Hjelp til lymfebanene

Lymfesystemet er kroppens avløpssystem. Shiatsu hjelper lymfe til å bevege på seg, på samme måte som lymfedrenasje.

5. Åpner opp pusten

Stress får ofte pustemuskelen (diafragma) til å stramme seg, slik at man etter hvert puster dårligere. Shiatsu befrir åndedrettet, som igjen virker befriende på resten av kroppen og bevisstheten. (Den samlede overflaten av lungevevet er 70 kvadratmeter!)

6. Hjelper blodomløpet

Shiatsu hjelper sirkulasjonen av blod og hjelper til å normalisere blodtrykket.

7. Støtte til fordøyelsen

Stress har ofte innvirkning på fordøyelsen, og dette kan også reguleres gjennom shiatsu kombinert av et bevisst kosthold samt mosjon.

8. Gjør deg gladere

Stadig mer forskning peker på hvordan kroppen reflekterer hvordan du føler deg. Dette er prosesser som er i stadig forandring og som det er mulig å innvirke på. Kroppen sitter oftest på ressurser den har glemt bort eller på annen måte mistet kontakt med. Ved å lytte kan man lære.

9. Åpner for ny bevegelse

Smertestillende bevegelser er kroppens egen medisin

Ved å lære hvordan å bevege kroppen kan man redusere og helt fri seg fra mange kroniske smerter.

I denne prosessen ser vi på det store bildet. Vi går fram med gradvist økende belastning og ser på stressfaktorer og måter å redusere disse.

For noen er det nyttig med mentale øvelser, slik som meditasjon.

Oppmerksomhet og bevegelse er de kraftigste medisinene i det indre medisinskapet vårt.

"Tords hender er omsorgsfulle og vitner om tilstedeværelse og kunnskap.

I tillegg har han en utmerket sans for humor.

Anbefales varmt!"

Guri Nyhaug,
Terapeut og Yogainstruktør

"Tord har en vitenskaplig holdning og er perfeksjonist.

Virkelig gode hender!"

Sigurd Nikolai Winge, Komponist og Lydprodusent

"Tord gir gode råd om hvordan smerter kan håndteres mentalt og enkle, men effektive øvelser som bidrar til å bli kvitt dem.

Kombinasjonen av kunnskap og et behagelig vesen er uslåelig."

Leni Torvbråten, Nettredaktør for Oslo Bystyres Sekretariat